🐄

Ko-leken

Snabb reaktions- och uppmärksamhetslek i takt till We Will Rock You. Säg ditt ko-nummer och pricka andra kor - gör du fel får du en prick!

👥
Spelare
3+ spelare
⏱️
Tid
15-30 minuter
🎯
Svårighet
Medel

Grundfrasen

På svenska (skånska):

"Ko nummer X med Y prick(ar) i pannan, prickar ko nummer Z med W prick(ar) i pannan."

På danska (extra utmaning):

"Ko nummer X med Y prikker i panden, prikker ko nummer Z med W prikker i panden."
X
Ditt ko-nummer
Y
Dina prickar
Z
Den du väljer
W
Deras prickar

Vad behöver du?

✏️
Penna
Som går att torka bort, eller klistermärken
🍺
Dryck
Om ni spelar som dricklek
🎵
Låten "We Will Rock You"
För att hålla rytmen

Viktigt: Använd aldrig permanent penna! Använd sminkpenna, whiteboard-penna eller klisterprickar.

Förberedelser

1

Placering

Sitt i cirkel runt bord eller på golv, så alla ser varandras pannor.

2

Dela ut nummer

Dela ut nummer i turordning medsols: Ko 1, Ko 2, Ko 3, osv. Alla börjar med 0 prickar.

3

Öva rytmen

We Will Rock You → bord, bord, klapp (två dunk på bordet, en klapp i händerna), om och om igen.

4

Bestäm variant

Språk/dialekt och straff.

Vad räknas som fel?

Fel siffra

Säger fel antal prickar på dig själv eller den andra.

Tvekar för länge

Missar att börja tala till nästa klapp.

🎵

Tappar rytmen

Frasen passar inte in i takten.

🔢

Fel ko-nummer

Säger någon som inte finns.

Domarregel: En kort "eh" är ok, men om frasen inte startar senast på nästa klapp → fel.

Så spelar du

1

Start

Ko 1 börjar precis efter en klapp i rytmen och säger frasen.

2

Tur

Den som blev prickad tar över omedelbart och säger frasen i nästa takt.

3

Tempo

Gruppen håller jämn rytm (bord, bord, klapp...). Öka farten gradvis när alla är varma.

4

Fel → Straff

Den som gör fel får 1 prick i pannan (sätt dit direkt) och tillämpa ev. drickstraff.

5

Efter fel

Samma spelare (som just felade) talar igen, nu med sitt nya antal prickar korrekt uttalat.

Drickregler

🍺

Gör du fel

Drick 1 klunk + få 1 prick i pannan

🎯

Sober mode

Byt klunk mot en mini-utmaning

Vinst & slut

🏆 Först till N prickar

T.ex. 5 prickar åker ur; sista kvar vinner.

⏰ Tidsbegränsning

T.ex. 10 minuter; den med minst prickar vinner.

🏃 Maraton

Alla kör tills någon når 7 prickar; flest utan prickar vinner.

Bästa praxis: Sätt tydligt mål innan start så alla vet när spelet slutar.